Výtvarná ekodílna: Domácí prstové divadlo

Výtvarná ekodílna: Domácí prstové divadlo

Pokud si doma rádi hrajete a společně tvoříte, nabízíme vám námět na tvorbu domácího loutkového divadla. Při výrobě se naučíte něco nového, můžete zažít spoustu legrace. Výroba není nijak náročná a využijete při ní zbytky látek nebo i své staré již nepoužívané oblečení. U nás najdete návod na výrobu dráčka, černokněžníka a rytíře. Vy si můžete vymyslet vlastní pohádku s vlastními loutkami. Důležité je si osvojit návod na výrobu – nakreslení jednoduchého tvaru loutky a postupné vrstvení různých tkanin. Výhodou šití prstových loutek z filcu je využití jeho vlastností – pevnosti a to, že filc drží tvar. U zbytků látek můžete naopak využít pestrosti barev, vzorů, různých struktur a pevností. Výhodou prstových loutek je, že při výrobě využijete i malé zbytky látek.

Potřebný materiál

  • papír, tužka nebo černá fixa;
  • různě barevné kousky filcu nebo zbytky různých látek;
  • nůžky, tuhé lepidlo;
  • jehla, nit;
  • korálky na oči (oči můžeme vyrobit také z kolečka bílé látky a dokreslenou tečkou černým fixem.

Pracovní postup

Na papír si tužkou překreslíme prst – ukazováček. Pak tužkou obrys prstu zvětšíme z každé strany  cca o 1 centimetr. Zvětšený obrys prstu zvýrazníme černou fixou a do něj budeme vkreslovat podobu loutky.

Rozkreslíme jednotlivé části loutky (viz obrázek). Prst vystřihneme 2x, položíme rubovými stranami k sobě. Na přední část prstu položíme jednotlivé části loutky.

Rozmyslíme si, které části je třeba přišít nebo přilepit na přední stranu vystřiženého prstu. Přišijeme oči a nakonec sešijeme obě části prstu k sobě. Šijeme předozadním stehem nebo stehovým z obou stran tak aby stehy byly z obou stran těsně u sebe.

Věděli jste?

I tvorba z běžných, prostých materiálů a jejich zbytků může být uměním- Průkopníkem této tvorby je Michelangelo Pistoletto, italský malíř, akční a objektový umělec, teoretik umění. Je jedním z průkopníků uměleckého hnutí – Arte Povera. Hnutí, které vzniklo v 50. a 60. letech 20. století jako sociální kritika konzumentismu a nadprodukce, jako revolta proti sociálnímu a politickému řádu a tradiční definici krásy, proti kterým vystupuje estetika zavrženého (odpadu). Umělci se snažili vytvářet svá díla z nejjednodušších „chudých, prostých“ materiálů jako je dřevo, sláma, hlína, textilie, cement, sádra, plst, tuk atd. Šlo převážně o instalace. Ve svých instalacích Michelangelo Pistoletto využíval dráty, svázaná plátna, noviny, odpadový textil. Na umělecké scéně se proslavil instalacemi – doslova malými látkovými zdmi (Wall rags) – vytvořenými z cihel obalených různobarevným odpadovým textilem. Zdi nesloužily k ohrazení prostoru ani zabránění průchodu, ale existovaly jako samostatná umělecká díla. Jedním ze souboru známých projektů výtvarníka je představení Chodící socha (Walking Sculpture), kdy velkou kouli vytvořenou z novin valil ulicemi. Noviny evokují koncept oběhu a skrze ně šíření informací. Dalším Pistolettiho dílem je „Třetí ráj“ – 12 m dlouhá socha vytvořená z různě barevného textilního odpadu. „Třetí ráj“ je symbolem matematického nekonečna, do kterého byl do středu přidán kruh představující symbol rovnováhy a stvoření. Symbolem spojení umění a přírody. Je důkazem toho, že umění se dá stejně dobře dělat z odpadů jako ze vznešených, tradičních materiálů. Socha „Třetí ráj“ byla v roce 2016 vystavena ve Velké síni v oxfordském Blenheimově paláci. Tvoří protiklad chudého umění a honosného prostoru, představuje zprávu pro současnou konzumní společnost. 

Instalace Třetí ráj – Michelangelo Pistoletto (2003-2016)

 

Jedna odpověď

  1. stoelen napsal:

    Deti jsou stale doma a tvoreni je jednou z moznych zpestreni domaciho uceni a vyplneni zbyvajiciho volneho casu. Vyrobit si domaci loutkove divadlo je zabavna moznost jak se neco noveho naucit a za odmenu si pak pohrat s vlastnorucnim vytvorem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.